Curry – IDDSI 4 en 5


Een heerlijk en vullend hoofdgerecht te maken op twee verschillende niveaus, namelijk niveau 4: glad gemalen en niveau 5 fijngemalen en smeuïg. De toevoeging van kikkererwten maakt dit gerecht vegetarisch en daarnaast ook erg voedzaam.

Benodigdheden voor 2 personen:
– 1 ui (geel of rood)
– 2 tenen knoflook
– 1 middelgrote courgette (zo’n 300 gram)
– 1 wortel
– 1 à 2 eetlepels currypasta (het maakt niet zo uit welke smaak je neemt)
– half blik kokosmelk van 400 ml
– Blikje kikkererwten van ongeveer 250-300 gram, uitgelekt
– 400-500 gram zoete aardappels
– volle yoghurt of Griekse/Turkse yoghurt
– neutrale olie om in te bakken

Aan de slag:
1. Snipper de ui en snijd 1 teen knoflook fijn. Schrap de wortel en snijd deze en de courgette in kleine stukjes.

2. Verhit olie in de pan (bijvoorbeeld zonnebloemolie) en bak de ui en knoflook even aan. Voeg de courgette en wortel doe en bak even mee voor een paar minuten op middelhoog vuur. Voeg dan de currypasta toe en bak die ook even mee. Voeg de 200 ml kokosmelk en de kikkererwten toe, zet het vuur wat lager en laat met de deksel op de pan zachtjes stoven voor zo’n 30 minuten.

3. Schil de zoete aardappels en snijd in kleine blokjes. Kook de aardappels in zo’n 15 minuten gaar. Stamp tot een fijne puree met een pureestamper. Voeg eventueel wat lepels water toe als de puree korrelig blijft. Het moet een gladde, dikvloeibare puree worden.

4. Mix in een schaaltje wat yoghurt met een geperst teentje knoflook. Of gebruik knoflookpoeder in plaats van een vers teentje.

5. Prik in de groenten in de curry. Zijn ze zacht? Dan kan je de curry gaan mixen.
Voor niveau 4 moet je de curry pureren in een hoge beker met een staafmixer of het mixen in een blender of keukenmachine, tot een gladde massa (zie foto bovenaan).
Voor niveau 5 is mixen tot een smeuïg geheel met minimale, kleine stukjes met een staafmixer in de pan voldoende (zie foto onderaan).

6. Serveer de curry met de puree en wat yoghurt.

Tip: voeg naar smaak nog extra kruiden toe naar smaak, zoals: kurkuma, kerrie, koriander, gember, etc.


Download hier het recept:



Dat is even slikken: recepten voor mensen met slikproblemen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s